Google Website Translator Gadget

onsdag 18 maj 2011

Tack men jag har inte bett om din åsikt.

En sak som är sjukt irriterande med att vara gravid är att varenda kotte har en åsikt och ett tycke som de av någon anledning anser att du ska rätta dig efter. De här tyckarna är nästan alltid folk som inte själv har barn och jag förväntar mig att när väl förlossningen är passé så kommer det tveklöst att i stället vara alla de människor som har barn (flest vinner så klart!) som ska lägga sig i och tycka.
Just det här med att vara gravid verkar vara något som alla är experter på. Ta till exempel det här med att jag har en sjuk obsession för vitt vin just nu. Vi satt på lunchen  på jobbet och pratade om det och ett helt gäng människor (som aldrig varit gravida) ansåg att "Jaaaa, men du kan ju dricka ett glas vin! Herregud, det gör ju alla gravida i medelhavsländerna, det är inte faaaarligt". Jag förklarar då att har jag väntat så här länge så ser jag faktiskt ingen anledning till att inte vänta 6 veckor till. Dessutom så skiter jag högaktningsfullt i vad de gör i medelhavsländerna, jag tycker ändå inte att det känns okej att mitt barn får samma promille som mitt blod, oavsett hur låg den promillehalten må vara. Därmed inte sagt att jag tycker att det är fel att någon annan väljer att göra det utan det får stå för dem, jag kan bara uttala mig om vad jag tycker är rätt för mig och mitt barn. Det är alltså efter ett sånt här uttalande som alla experter kommer fram, för "de har minsann lääääst att det är inte skadligt" och "de har hört hit och dit" och "de känner någon som bla bla bla". Ursäkta men jag har inte bett om dessa åsikter och "råd", vad folk vill göra när de är gravida är helt upp till dem. Jag anser dock att jag vet bäst själv, jag behöver ingen som talar om för mig vad jag ska och inte ska göra. Vill jag ha en åsikt så ber jag om det och om det skulle vara så att jag faktiskt behöver råd så kan ni vara helt på det torra med att jag kommer att fråga folk som på riktigt vet vad de pratar om och inte några självutnämda graviditetsexperter som har läst ditt eller datt på senaste löpsedeln.

Amning är också ett sånt där ämne som alla har en så jäkla stark åsikt om utan att de för den sakens skull har några som helst belägg för det. För ett tag sen satt jag och pratade med ett par som jag känner, en italiensk kille och hans tjeckiska flickvän. De frågade en massa om graviditeten och sånt och sen kom vi av någon anledning in på amning. De undrade hur länge jag tänkt amma och jag svarade att om allt går som det ska och jag faktiskt kan amma så kommer jag att försöka göra det i några månader. Dock känner jag inte mig misslyckad om jag av någon anledning inte kan amma och skulle det vara så att det känns skitbra så kan det hända att jag ammar ända upp till ett halvår. Vi får se, jag tar det som det kommer. Oj oj oj, det var tydligen heeeeeeeelt fel svar.  Då skulle jag till varje pris se till att amma och det skulle göras i ALLRA MINST ett år fär annars skulle barnet få problem och blaaaa bla blaaa, i princip skulle han växa upp och bli en känslokall asocial mördare. Jag blev lite lagom provocerad av det uttalandet och förklarade att jag tyckte att det var en sjukt gammeldags och förlegad åsikt som det inte finns några som helst vetenskapliga belägg för, men att jag kan till viss del kan förstå den eftersom jag vet att det i Italien fortfarande är väldigt vanligt att man ammar länge (tills barnet mer eller mindre kan dra upp tröjan och knäppa upp behån själv). Det beror dock inte på att det är rätt eller fel utan helt enkelt på deras kultur och tradition. Jag har ingen åsikt om det mer än att det inte är rätt för mig. Så varför känner folk i allmänhet att de måste övertyga och pracka på mig deras åsikter och sätt att se på saker? Jag fattar faktiskt inte vad det är som gör att folk känner så starkt för något de aldrig har varit med om själva och INTE HAR MED ATT GÖRA!!!

Det här blev ett jäkla tuggande men jag var tvungen att kräka av mig lite. Sorry.

6 kommentarer:

Moster Sabrina sa...

jag förstår dig helt och hållet :( Alla vet alltid allting bäst... eller bättre än en själv! Skit i de.. du ska då klart göra exakt som du vill och vad du vill... ve fan bryr sig om vad de hade och ska göra :)
Puss min panda
glöm ej att du ska är bäst så som du är och ändra aldrig på dig :)

Lisa Olson sa...

Jag håller med. Min "tur" är ju dock att jag fick sparken när chefen fick reda på att jag var gravid så jag har inga jobbiga arbetskamrater. Det gäller att se det positiva med saker och ting. Haha.
Skämt och sido. Jag får många kommentarer på min blogg från "anonyma" som säger hur jag ska och inte ska göra. Det jag tycker att folk lägger sig i mest är förlossningen och hur man bör göra när man föder, smärtlinddring eller inte och så. Det känns som att det inte går att inträkta mer nästan. Tycker det är vidrigt när andra kvinnor lägger skuld på en för att man inte tänker exakt som de gör.

Ha det fint :-)

tish sa...

vilket härligt inlägg! jag håller fullständigt med! det är många som tycks sig veta allting och speciellt vad gäller att äta å dricka å allt därtill...det blir för mycket och tycker att det finns bara en som vet vad som är rätt och det är du själv.

Stäng av och lyssna bara på dig själv =)

Puss o kram
<3

Maminka sa...

Hello tjejen!

Ja, så är det, framförallt när man väntar första barnet,alla vet allt och kan allt, och själv så vet man inget och kan inget. Det är bara att slå lock för öronen. Vi vet att du kan och blir en supermamma till vår lille Ninja. Massor med kramisar till er båda

mumari sa...

*kikar in*

Amning är ett hett ämne... men jag kan garantera att mår mamma bra så mår barnet bra, ammar man bara några månader så går det lika bra som ett år.
Ferdinand-Telma ammades bara tills hon var 4 månader om jag inte minns fel, och du ser så lugn och harmonisk hon är, för precis som det ser ut på bilderna så är hon mycket nöjd ochlugn ^^

Miranda sa...

Sabrina, Tish och mamsen, jag har massor med bomull i öronen så det ska nog gå bra ;)
Stora kramar till er <3<3<3

@Lisa Olsson, haha härligt att du ser det positivt, man kan vända allt till något gott om man bara vill!! Och du har så rätt i det där med att kvinnor skuldbelägger, man ser det överallt i alla mammabloggar och föräldraforum, sjukt är det! I stället för att stötta och hjälpa varandra så trycker de ner och skuldbelägger, äckligt :( Men som tur är så finns det ju några få som oss kvar :)

Mumari, jag tror precis som du att det handlar bara om att det som får mamma att må bra får också barnet att må bra. Ska bli spännande att se om min lilla ninja blir en liten Ferdinand eller en vild tjur ;) Hur som helst så är dina bilder på Telma underbara!