Google Website Translator Gadget

torsdag 19 maj 2011

En unge i minuten

Jag har laddat ner TV4's ultimata gravidprogram "En unge i minuten" och började kolla på det igår. Jag måste säga att det är ett riktigt härligt program! Jag har hittills sett tre avsnitt, dvs totalt sex stycken små bebisar som kommit till världen, och jag har börjat storböla varenda gång de lägger bebisen på mammans (eller pappans!) bröst. Helt sjukt vad berörd man blir. I övrigt tycker jag att det är intressant att se lite mer av de olika smärtlindringsmetoderna, det kan vara bra att ha i bakhuvudet när det är dags för ninja att komma till världen.
Jag har börjat fundera ganska mycket över förlossningen, vad jag vill och inte vill. Mest vad jag inte vill. Jag har till exempel sagt till Russell att han INTE får hålla på och mjäka och hela tiden fråga mig "hur det är" och "hur det går" och "hur det känns". Jag kan förstå att man som "åskådare/bisittare" lätt faller in i den typen av frågande eftersom man känner sig så maktlös men med tanke på att jag avskyr när folk daltar med mig så kommer jag att slita honom i stycken om han håller på så.
Jag vill också att han ska vara beredd på att han kan bli tvungen att ta stor plats i kommunikationen med sjukhuspersonalen om det skulle uppstå språksvårigheter, jag vill inte behöva lägga min energi på det.
När det gäller smärtlindring har jag inget behov av att avstå alla alternativ "bara för att", det är ingen som kommer att tacka mig för det i efterhand, men jag vet att jag vill inte ha någon form utav morfin eller morfinliknande smärtlindring eftersom jag har fruktansvärt dåliga erfarenheter av det från ryggoperationen. Kan jag klara mig utan epidural gör jag helst det, jag vill helst inte ha någonting alls i min rygg, men blir det outhärdligt så är jag inte alls emot det. Jag vill vara uppe och röra mig så mycket det går och jag vill i största möjliga mån undvika att ligga på rygg eftersom det fortfarande ger mig obehag i ryggen.
Det är nog allt jag kommit fram till än så länge, någon som har några egna erfarenheter eller tankar och vill dela med sig? Moralpredikare och besservissrar undanbedes dock ;)

3 kommentarer:

Moster Sabrina sa...

hahaha.. om du vill så kan jag komma.. :P hahahah och se till att de GÖR SITT JOBB :P precis som jag gjorde i Sverigeeee hahaha men jag kanske ändå va lite för jobbig :( hahahaha du kommer klara dig galant tror jag och detta säger jag för att du är VÄRLDENS BÄSTA MIRANDA :) and i love you !

Anonym sa...

Hmmmmm, tycker rejält synd om Russel som kommer bli sliten i bitar... För det finns inte nåt alls man (läs killar) kan göra när man sitter bredvid o är bisittare, kanske möjligtvis badda pannan o titta på monitorn som visar när värkarna är på väg. Förbered honom på att du kanske kommer skrika "ta bort det, ta bort det" lr "jag vill inte mer" lr "håll käften" och det finns säkert ännu mer men här gick censuren in... :) Sen kan det vara så att du kommer kläcka ur dig nåt helt annat, typ "låste du dörren" fast det kommer nog troligtvis efter en djup sniff i lustgasmasken! Säg till Russel att ha med nåt ätbart (t.ex choklad o banan) för det kan ta låååååååång tid innan han får den där efterlängtade mackan o kaffet (hoppas det finns i Tjeckien oxå) när Ninja väl har behagat lämna det varma trånga boet han är van vid...

Det kommer gå galant, ni fixar det här lätt som en plätt o när allt väl är över har ni ett härligt minne för livet o framförallt en liten Ninja som kommer lukta så underbart gott för det gör alla nya bebbar!!!

Hela den här familjen längtar efter att få se honom, undrar om han kommer se ut som en skåning eller en skotte...?

Love you, sis. Hälsa Russel!
<3

Miranda sa...

Fina Sabrina, hahaha jag tror att förlossningspersonalen överlag är ungefär en miljard gånger mer ödmjuka och lyhörda än vad akutpersonal är så jag ska nog klara mig.... men kom hit ändåååååå, I miss you :)

Broshan, ninja kommer se ut som en redig skaunepaug, fast kanske med en liten, liten minikilt och säckpipa..? ;)
Längtar supermycket tills nästa gång vi ses!!!!
Russell hälsar tebax :)
Love you allihopa <3