Google Website Translator Gadget

söndag 12 juni 2011

TENS

Imorgon är jag och Russell bjudna på BBQ hemma hos Ryan och Louise, ska bli supertrevligt! (Ryan jobbar med Russell.) Louise har samlat ihop en massa grejer som hon tyckte att det var onödigt för oss att gå och köpa, bland annat andningslarm, babyskydd (för bil alltså), steriliserare och en TENS apparat. Himla snällt tycker jag, det är ju dyra prylar som man bara har nytta av en väldigt kort period så det är kanon att kunna låna i stället för köpa. TENS apparaten är det jag tycker är absolut bäst eftersom jag har tänkt mig att det är en smärtlindring jag skulle vilja använda så långt som möjligt under förlossningen. Tyvärr blev jag lagom besviken idag när jag googlade lite och upptäckte att de avråder starkt från att använda TENS om man har metallimplantat i kroppen eftersom vibrationerna kan värma upp metallen :( Mina implantat sitter ju mer eller mindre exakt i området där man sätter TENS elektroderna så det där kan jag nog fetglömma, tyyyypiskt!  Fast för säkerhets skull ska jag fråga ortopeden i morgon. Hoppas hoppas....!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har faktiskt testat TENS och jag tyckte inte det hjälpte så supermycket. Om det är någon tröst ;-)

Miranda sa...

:):) :)
Jag har så klart aldrig testat TENS i samband med förlossningssmärtor (obviously... ;) men innan jag opererade ryggen testade jag det hos kiropraktorn och det fungerade riktigt bra på mig. Man ska ju "öva sig" så att använda TENS, det är inte så många som tycker att det är toppen de allra första minuterna de använder den. Sen är det ju också oerhört individuellt hur man upplever smärta och smärtlindring.
Vad har du för tankar om smärtlindring inför din förlossning? (*nyfiken i en strut*)

Anonym sa...

Ja det är klart :-) Rikard tycker också att det varit toppen hos kiropraktorn, jag testade det i någon timme och det hjälpte väl lite men tyckte mest det var irriterande.
Jag tror jag tänker att jag går dit helt öppen för förslag så får personalen med all sin erfarenhet vara med att ta beslutet med mig. Har hört ont och gott om allt, så jag får testa mig fram och se hur det går.
Jag har förlossningsrädsla och måste på något sätt släppa kontrollen om detta ska gå. Enda kravet jag har är att jag vill absolut inte ha några elever, endast bm med erfarenhet. Sen är jag beredd på att byta ut bm om jag inte klaffar med den jag får. Rikard får stå för kommunikationen under förlossningen så att jag kan gå in i mig själv så gott det går :-)

Är du rädd nåt?

Miranda sa...

Nej, jag kan inte direkt påstå att jag är rädd för något... I så fall är det saker som rör min rygg (bakgrunden till mitt tjat om ryggen är att jag bröt ryggraden i slutet av augusti förra året, då snittade de upp 15 cm och satte in 6 st titanskruvar). Annars är det mest praktiska saker kopplade till att inte vara i Sverige som oroar mig lite, typ kommer det gå bra att kommunicera det jag vill på engelska eller kommer det sluta med att jag känner mig överkörd för att jag inte kan protestera mot saker jag inte vill osv. Dock har jag pratat med en del andra icke-tjecker som fött på samma sjukhus som jag och alla säger sig ha haft en kanonupplevelse.
På det stora hela tycker jag som du, att det är bäst att komma dit och vara öppen för förslag, jag tror att det är lättare att få en positiv upplevelse då när man inte har vissa förväntningar som kan leda till besvikelser om det inte blir exakt som man planerat.