Google Website Translator Gadget

måndag 13 juni 2011

:(

Idag var jag som ni vet hos ortopeden. Det gick inte alls som jag hoppades. Han avråder starkt från spontan förlossning och i hans statement skrev han att han rekommenderar planerat snitt. Han försökte verkligen vara hjälpsam och tillmötesgående, han både bad två av hans kollegor titta på röntgen plåtarna och ringde och rådgjorde med min gynekolog samt sin frus gynekolog (!!) men alla var rörande överens om att ett snitt är det enda säkra för min rygg. Tydligen räknas den inte ens som läkt ett år efter operation, för att skadan var så allvarlig som den var och ingreppet var så pass stort. Det var ju inte alls vad jag hoppades på. Och jag förväntade mig nog inte det heller för jag märker nu att jag känner mig lite överraskad av deras beslut. Men mest av allt känner jag mig otroligt besviken. Jag har verkligen sett fram emot förlossningen. Spänningen när värkarna börjar komma, är det dags eller är det inte dags? Vattnet går, är det dags att åka? Hur ont gör det? Går det snabbt eller tar det flera dygn? All spänning är borta. Nu bara får vi ett datum, pang bom, den dagen blir vi föräldrar. Har jag otur kan jag inte ens vara vaken under operationen, ortopeden var väldigt osäker på om de kan lägga epidural eller spinal på grund av var metallimplantaten är placerade. Om de inte kan det så är narkos det som gäller. Då kommer jag bli mamma långt innan jag ens får uppleva det, ninja kommer att vara flera timmar gammal innan jag vaknar. Fan fan fan. Vill inte alls.

9 kommentarer:

Anonym sa...

:-( stackare. Usch vad jobbigt, vet inte vad jag ska säga.
En sak jag kan säga som kanske är värt att tänka på. Tänk på att de timmarna du mister har du en hel livstid att ta igen sen. Förstår att det måste kännas tungt att missa själva förlossningen och all spänning kring det. Hörde om en kvinna som fött två barn via snitt och som med tredje barnet fick snitt utan skynke och förklarade det som den bästa förlossningen. Du kanske kan be att någon filmar det. Även om det kanske känns konstigt att be om så är det nog ändå värt det. Bättre att det finns en film som du kan välja att inte se än att det inte finns någon film alls. Om det går då. Om du får vara vaken så kan du ju be om att de inte har något skynke.
Vad har du fått för datum då? måste ju bli snart.

Anonym sa...

Alltså hon tyckte att det tredje snittet var bäst för att hon fick se hur bebisen kom ut ur henne. Det hade hon inte fått göra på de tidigare barnen.

Miranda sa...

Ja, det kanske man kan be om... Fast de är så konservativa i de här byråkratlandet så jag blir inte förvånad om det inte är okej. Jag ska i alla fall fråga.
Datum vet jag inte ännu. Jag ska till min vanliga läkare på fredag men jag borde nog ringa eller maila och berätta för dem att det är snitt som gäller, det är ju inte så många dagar kvar nu :(

Lisa Olson sa...

Och lycka till massa med det där. Håller alla mina tummar och tår för att du får ut det absolut bästa som går av denna händelse.
Följer bloggen med hopp för er iaf.
Massa styrkekramar skickar jag

Miranda sa...

Tack Lisa <3

Hoppas i alla fall att jag får läsa om din spännande förlossning ;)

Kramar!

Pappa sa...

Morning lilla gumman. Förstår dina känslor, men deras rekommendationer är ju för ditt eget bästa. För du vill väl inte uppleva en ryggoperation till? Direkt efter förlossningen!
Försök hitta fördelarna med kejsarsnitt.
Kram

tish sa...

Skittrisst gumman, verkligen :( förstår precis vad du menar med att man vill uppleva det å liksom vara med! men tänk så underbart när Ninja väl är hos dig! ni får mysa och ta igen de förlorade timmarna. Tänker på dig!!

Ta hand om dig!

massa Pussar <3 <3

Moster Sabrina sa...

Hej hjärtat mitt!
O vad ledsen jag blev när jag läste ditt inlägg, sitter här med tårar i ögonen och önskar jag kunde göra ngt så jag kan hjälpa dig, men jag kan inte! Ingen kan!
Tänk positivt, du kommer ha resten av ditt liv med ninja sen, och älskling, du vill må bra och kunna bära på ninja och mysa med honom utan rygg problem ? eller hur...
Med barn nr två kan du ju alltid uppleva allting som vanligt ju :)
Pusss älskar dig min panda :)

Miranda sa...

Tack alla fina!
Så klart så vill jag att min rygg ska vara bra (nej pappa, jag vill VERKLIGEN inte göra om den ryggoperationen, bläääää!!! :) så är det snitt de anser är bäst så blir det så klart snitt. Min besvikelse över förlossningen kommer ändå bara hålla i sig till det ögonblicken jag får träffa ninja, sen kommer det vara fullständigt bortglömt!
Massor med kramar till er <3