Google Website Translator Gadget

söndag 19 juni 2011

Silence....

Dåligt bloggat idag, jag ber om ursäkt för det.

Jag och Russell har precis spenderat ungefär 2½ timme med att fylla i papper inför torsdag/fredag. Det tog ungefär 10 minuter att fylla i alla papper utom när det kom till pappret som är för födelseattesten. Här i byråkraternas hemland Tjeckien ska ju då barnet ha ett namn innan det föds, därav ska födelseattest blanketterna fyllas i och lämnas in i samma ögonblick som du "checkar in" på sjukhuset. 

Man blir ganska kreativ av att sitta och diskutera namn i mer än två timmar. Ett par förslag vi hade när våra hjärnor börjat bli lite trötta var:
Mushroom 
Jara Cimrmann Cinnamon Bun (jag ska förklara den här för er i ett annat inlägg, kort sagt är det ett väldigt tjeckiskt skämt)
Nelson Mandela
Elvis
Long John Silver
Moonpig
Boy
Cheese

Ja, så här pågick det alltså en lång tid. Kvar just nu finns bara två namn som vi båda tycker är ok men vi lyckades inte ta ett beslut så pappret är fortfarande inte ifyllt. Eller jo, allt är ifyllt utom just delen som gäller om det blir en pojke. Blir det en flicka så ska hon heta Keira. Konstigt nog behöver man inte fylla i vad det ska bli för namn om det är en pingvinunge.

Imorgon bitti kommer Magda och så ska vi göra ett nytt tapper försök att registrera mig hos Foreign Police så att jag faktiskt på riktigt "finns" i Tjeckien, det vill säga jag får ett tjeckiskt ID-nummer/personnummer/socialförsäkringsnummer och blir tjeck på riktigt. (Alltså så tjeck man kan bli utan att avsäga sig sitt svenska medborgarskap.) Som EU medborgare är man inte tvungen att göra detta men med tanke på ninja och allt som har med skolor och andra statliga bekymmer att göra så är det säkrast att ha detta fixat så man slipper få det i nacken i framtiden. 
Dessutom kan jag skaffa mig ett bibliotekskort då, haha! Lagom bisarrt, det går alldeles utmärkt att öppna bankkonto, skriva lägenhetskontrakt och allt möjligt annat men bibliotekskort får man inte utan att ha ett tjeckiskt ID-nummer/personnummer/socialförsäkringsnummer

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahaha! Fantastiskt :-D