Google Website Translator Gadget

torsdag 24 mars 2011

Vikten

Det är ingen tvekan om att magen växer och växer. Och växer.
Trots det har jag än så länge inte gått upp drastiskt i vikt, vilket jag förstås är tacksam över. Å andra sidan så vet jag egentligen inte det helt hundra eftersom jag inte vet exakt vad jag hade för vikt innan eller i början av graviditeten. Vad jag vet är dock att sen jag fick reda på det den 8:e februari så har jag gått upp 0.7 kg. Det är strax över ett hekto i veckan. Om jag ska gissa så tror jag ändå att jag gått upp runt 5 kilo totalt, kanske lite mer (eller kanske lite mindre). I September när jag låg på sjukhuset gick jag ju ner en del eftersom jag inte klarade av att äta på grund av morfinet. Jag tog ju även morfintabletter någon vecka efter att jag kom hem och jag tror att när jag någon månad därefter gick upp nåt kilo så kopplade jag den viktuppgången till att jag slutat med morfinet och faktiskt kunde äta normalt igen när det i själva verket kan ha varit de första graviditeskilona då. Så 5 plus minus nåt kilo är det säkert.
Det verkar vara ganska lagom och normalt, hade varit skönt om man slapp vara en av de stackarna som lägger på sig 35 kg.... Men ännu är det 3 månader kvar så man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken!


Viktuppgångens fördelning under graviditeten


Tabellen visar hur mycket fostret och olika organ har ökat i vikt (gram) vid olika tidpunkter i graviditeten:























































Graviditetsvecka


 



10



20



30



40



Foster


530015003300

Livmoder, moderkaka och fostervatten


180100518402350

Bröstkörtlar


35180360400

Moderns blod


10060013001200

Resten av kroppen


325191535005200

Total viktökning



650



4000



8500



12500


Inga kommentarer: