Google Website Translator Gadget

fredag 25 mars 2011

Expat

Nu tänkte jag att ni ska lära er ett nytt ord. Ordet EXPAT. Anledningen till att jag känner att ni måste lära er det nu är mest för att det är ett ord som jag rätt så ofta använder, eftersom det är det jag är här - jag är en expat i Tjeckien. På svenska finns det ingen riktigt bra översättning på ordet expat (som egentligen är en förkortning av expatriate), det närmaste man kommer är "person som är bosatt utomlands". Här i Tjeckien finns det totalt runt 250 000 (legala) expats från alla möjliga länder och i princip överallt här är det alltså ordet expat man använder i stället för foreigner, som låter mycket mer främlingsfientligt. Ungefär som utlänning är på svenska. Poängen med att ni nu lärt er vad expat är: För oss expats som bor i främst Prag, men delvis också andra städer i Tjeckien, finns det en hemsida som är mer eller mindre bibel. (För enkelhetens skull är det www.expats.cz, logiskt va? :) Här finns all information man som expat kan tänkas behöva, t.ex om hur man registrerar sig hos foreign police, var man hittar lägenheter, hur man öppnar ett bankkonto, hur man ansöker om föräldrapenning, var man kan köpa en viss grej, var det finns lediga jobb osv osv... Här finns även en mängd forum. I ett av dessa forum skrev jag häromdagen att jag ville träffa andra gravida expat tjejer i min ålder och som är ungefär i samma gravtid som jag och nu har jag alltså hittat ett helt gäng med hormontokiga gravida girls som jag ska träffa nästa helg! Det ska bli roligt att prata med andra gravida och utbyta erfarenheter om bebissparkar, gravidsymptom, rädslor och den härliga tjeckiska byråkratin.

Inga kommentarer: