Google Website Translator Gadget

måndag 25 april 2011

De "dolda" gravidutgifterna

Alla snackar om att det är dyrt att ha barn men det är ingen som berättar att det är dyrt att vara gravid. Och då syftar jag inte på alla saker som man måste köpa innan barnet kommer utan jag syftar på helt vanliga saker som blir dyra när man är gravid. T.ex:
1) Toapapper - Jag kan säga att om jag är hemma i bara några timmar så går det lätt åt en rulle per dag, det vill säga typ 15 besök. Allra bäst är det när man precis är klar, har rest sig upp, dragit upp byxorna och tryckt på spolknappen...och det känns som att man är akut kissnödig igen. Då är det bara av med brallorna och slå sig ner igen, bara för att upptäcka att det så klart inte kommer mer än en halv droppe, för man tömde ju precis blåsan. Det var bara "någon" som tryckte en välriktad fot eller nåt rakt på blåsan.
2) Glass - Eller vad man nu råkar ha för obsession. Jag känner mig ändå relativt förskonad, glass är ju i och för sig något jag väldigt sällan äter i vanliga fall men tre glassar i veckan känns ju inte som någon större skandal med tanke på att det faktiskt är sommarvärme.
3) Vaxning på salong - För vad samtliga gravida vänner och bekanta har glömt att informera dig om (eller är det bara jag som aldrig hört det eller slagits av tanken?) är att all ansning av bikinilinjen omöjliggörs efter att din mage passerat ett visst stadie. (Det vill säga om du inte känner för att raka lite på känsla.) Kanske inget supermegaproblem om du ska föda mitt i vintern och/eller inte bryr dig men jag har ingen lust att dyka upp vid poolen med en afrofrisyr som sticker ut från bikinikanten. Kan även tänka mig att en del kan ha problem med att raka benen men det lider jag lyckligtvis inte av ännu och det känns inte som något jag kommer att behöva oroa mig över. Peppar peppar.
4) Oförutsedda fikapauser. Eftersom man  bär runt på en elefantmage blir man väldigt fort trött i fötterna och måste sätta sig ner och vila. Alltså allt som oftast fika. Detta kan bli en ofantlig utgift om man inte passar sig.
Hjälp mig, vad är det mer för "dolda" gravidutgifter?

2 kommentarer:

tish sa...

hahaha det där med toapappert känner jag igen!! det blir mååånga rullar i veckan!

Pusss

Miranda sa...

Haha mmm verkligen! Gamla gubbar brukar ju använda tygnäsdukar, jag kanske kan börja använda tvättbara tyglappar i stället? Eller inte, fy fasen vad nasty :(