Google Website Translator Gadget

tisdag 19 juli 2011

Ambassadh*lvetet och längtan!

Jisses, vad allting tar mycket längre tid när man har en liten grodunge! Gårdagen bara försvann i ett nafs och ändå gjorde vi knappt något.
Förvisso vaknade vi sent, kvart över nio fick jag väcka Viggo för att vi skulle ha en chans att hinna till ambassaden under deras oerhört generösa öppettider mellan 10-12. Efter att jag bytt på Viggo, ammat, försökt klä på mig själv, bytt på Viggo, klätt på Viggo, försökt spackla lite "make up" (=lite kletig mascara på en eller ett par fransar) i mitt ansikte, ammat lite till, bytt igen, svept en kopp kaffe och ammat lite till så lyckades vi faktiskt vara på ambassaden vid 11.40. Så där stod vi utanför och ringde på i nästan 20 minuter när jag insåg att det kommer inte vara en jävel som öppnar här och jag MÅSTE ha mitt personbevis! Lyckades snabbt telefonsurfa fram ett telefonnummer och ringde tre gånger. Försökte behärska min irritation när de äntligen svarar men då har jag en uttråkad och skrikande bebis i vagnen så mitt tålamod tryter en aning så jag lät säkert inte jättecharmig... De släpper i alla fall in mig och genom en glaslucka får jag prata med en dam som bryter på finska (var det inte Svenska ambassaden??) och det går knappt att höra vad hon säger genom glaset och Viggo skriker fortfarande. Jag plockar upp honom och han blir genast tyst och jag lyckas då förklara för den där Arja Saionmaa att jag bara ska hämta ett stämplat personbevis. Då tittar hon förstrött på klockan och snäser att klockan är faktiskt 12 så det är för sent för det nu för konsuln hon har minsann precis satt sig i ett möte. Man skulle kunna säga att jag exploderar lite lätt då. Förklarar att jag stått utanför och ringt på i 20 minuter så kom inte med det där snacket om att det är försent, dessutom vet jag att personbeviset redan är stämplat och undertecknat och klart, det har det varit ända sen i torsdags så se till och plocka fram det nu på studs och det ena med det tredje... Den stackars finska damen blev nog lite skärrad men hon går i alla fall och avbryter konsulns möte för att höra om personbeviset. När de kommer tillbaka så visar det sig att mitt färdiga personbevis låg överst i pappershögen där den finska damen satt och jobbade. 
(Inkompetenta, jäkla... Gaaaah!) De hade dessutom glömt att berätta att det kostade pengar att hämta ut det och givetvis tar de bara kontanter. Så jag får stoppa ner Viggo i vagnen igen och ge mig ut på kontantjakt. Det gick hyfsat snabbt och när jag kom tillbaka så öppnade de faktiskt första gången jag ringde på, de vågade väl inte annat, haha.
I alla fall, personbevis fixat, åkte sen till I.P Pavlova och lämnade in beviset hos översättaren. Efter det åkte vi och tittade på lägenheten igen, sen handla lite mat, laga mat, gosa och natta bebis och vips så var den dagen slut. Pust!

Idag ska jag och Viggo inte göra nånting förrän ikväll. hela dagen ska vi bara ta det lugnt och mysa. Skönt.

Nästa måndag kommer Russells föräldrar hit. De ska stanna i fem dagar. Ska bli trevligt men jag längtar ju efter min egen familj nu! En heeeel månad är det kvar tills vi får se dem :(

Inga kommentarer: