Google Website Translator Gadget

fredag 30 juli 2010

Byråkrati på hög nivå!



Idag ska jag berätta sagan om hur man skaffar sig ett bankkonto i Tjeckien.

Allt man behöver är:

1) Sjukt gott om tid

2) En tränad högerhand (eller vänster om man tycket att det passar bättre) som klarar av långa skrivningar.

I onsdag gick jag alltså till banken. Jag valde Raifessen eftersom de har helt crazy öppettider, 8-20 ALLA DAGAR I VECKAN!! Ja, söndagar oxå. Skitbra. Väl på banken pratade vi ca 1,5 timmar, om vad vet jag inte riktigt, detta följdes sen av att jag skulle skriva på 13 papper fyllda med text jag inte begrep ett ord av.  Men nu har jag i alla fall ett bankkonto, skönt.

Nästa byråkratiska projekt: Registrera mig hos Foreign Police.


Nu ska jag slänga mig på sängen och kolla lite film. Jaaaa, jag vet att det är fredag men igår efter jobbet var vi ett gäng som gick ut och drack öl. En öl blev två och tre och... hehe, jag var i alla fall inte i säng förrän 2 så idag blir det lugnt. Jag har förresten lärt mig att säga de 3 tjeckiska lögnerna (på tjeckiska alltså) nu, de är helt klockrena!!

Lögn nummer 1: Vi tar bara en enda.

Lögn nummer 2: Jag ska bara ha en till.

Lögn nummer 3: Jag ska aldrig mer dricka.


Så lysande!!!


Adios!


Inga kommentarer: