Google Website Translator Gadget

tisdag 27 juli 2010

Oj oj oj...

....jag har så mycket att berätta att jag vet inte var jag ska börja....
Hmm, börjar väl med boendet!

Lägenheten ligger alltså mitt i i smeten, en sidogata till Vaclavske Namesti för att vara exakt. Helt fantastisk gammal lägenhet med 5 rum + kök, 1 badrum med dusch och tvättmaskin, 1 toalett och ett badrum med toalett och hörnbadkar, stort kök med öppen planlösning mot vårt gemensamma TV rum, allting nyrenoverat och sinnessjukt högt i tak :) I loooooove it! Eva, den tjeckiska tjejen som bor här och pluggar till advokat, är supertrevlig och enkel att umgås med. Sen har vi Jesse, en amerikansk kille som även har sin bror Alec här för tillfället, han är oxå kanontrevlig men tyvärr åker han hem i slutet av augusti om han inte får jobb innan dess. Jag var med Jesse och Alec i en ölträdgård vid Vinohrady igår, supernice att få hänga med folk som har lite bättre koll än jag även om vi bara var 6 expats (utlänningar) som hängde :) Den sista som jag delar lägenhet med är en fransk kille, Mathieu, fast han har jag inte träffat ännu eftersom han är på Bali på semester just nu.

Hur som helst, det känns skitbra

Sen har vi ju jobbet! Så jäkla coolt... Vi är typ 30 personer varav 1 enda är infödd tjeck! Alla har alltså olika nationaliteter och tillsammans talar vi totalt över 24 språk!!!! Helt galet! I alla fall, jag har ju av någon anledning alltid snubblat in på väldigt tekniska jobb men jag kan ju lätt säga att det är INGET mot vad detta är. Två dagar än så länge och dessa två dagar har bara bestått av fysik och teknik lektioner och så ska det fortsätta i 3 veckor innan jag börjar jobba på riktigt. Men det är sjukt intressant, bara en sån sak att varenda person/företag man supportar ska kollas mot en slags blacklist som heter MK Denial (googla det!). Ett helt crazy system som kontrollerar mot en massa register som FBI, CIA, Europol, Interpol osv.... Allt detta för att de produkter vi sysslar med kan användas till missiler, bomber, kemiska vapen osv.... Om ni vill veta kan jag berätta att Sverige har 27 personer/företag listade där och alla som är där finns med på grund av inblandning i terrorism (och bara ett enda är ett svenskt namn :( ).

Puh, nu orkar jag faktiskt inte berätta mer idag, eftersom jag jobbade till 19 (vi gör det på tisdagar för att sluta tidigare fredagarna :) och sen efter det skulle jag skaffa mig ett månadskort till metron vilket visade sig vara en sjut byråkratisk process där man skulle ha foto, visa pass och fylla i en massa papper... som givetvis var på tjeckiska...men jag fixade det till slut, tog "baea" cirka en timme ;)

Nu ska jag nanna, sov gott alla mina hjärtan!!!

Inga kommentarer: