Google Website Translator Gadget

torsdag 20 september 2012

Höst

Nu äntligen är hösten här! Med hög, klar luft och strålande sol som lyser upp alla vackra löv i rött, gult och grönt, underbart!

Igår fyllde Russell år. Dagen till ära lagade jag och Viggo en riktigt höstig gryta med nötkött, strävsopp, trattkantareller, tegelröd björksopp och karl johan svamp. Svampen kommer från mamma och pappa, tack!, så fantastiskt mustigt och gott blev det. Till efterätt gjorde vi en äppelkaka. Riktigt hösttema allstå.

Viggo och jag hade fixat en födelsedagspresent som vi också får ta del av, smart va? Haha :) Det blir en weekend på ett ganska lyxigt hotell i Hradec Králove, en vacker stad som ligger ungefär 1,5 timmes tågresa från Prag. Dessutom har jag ordnat så att en barnvakt kommer till hotellet (efter att Viggo somnat för natten) och passar Viggo ett par timmar så att vi kan gå ut och äta eller ta en drink någonstans. Vi är ju inte direkt bortskämda med tid på egen hand :)
Fast nu kom jag precis på att Magda och Jiri faktiskt ska vara barnvakt ett par timmar en lördag om några veckor. Då ska vi gå på whiskyprovning. Stackars Magda, hon är skitnervös för detta, haha! Jag är inte ett dugg nervös, jag vet att Viggo kommer att sova hela tiden.




Viggo har ju varit på dagis tre gånger nu, och det får jag ju säga har gått ganska bra. Trots det är jag inte nöjd. Jag känner att personalen inte riktigt verkar ha koll på när barnen (ja, eller i alla fall mitt barn) kommer och går. Dessutom ser jag sällan de le mot barnen. Jag vet inte riktigt, det är svårt att sätta fingret på vad det är som är fel, men jag känner mig i alla fall inte riktigt bekväm, så i morgon ska vi besöka ett annat dagis som ligger på gångavstånd från vårt nya hem. När vi började leta dagis så visste vi inte vart vi skulle flytta, så då var det naturligt att leta efter något som låg nära våra jobb, men det är onekligen bättre att ha ett dagis nära hem. Så slipper Viggo flänga en massa hit och dit.

Inga kommentarer: